domingo, 20 de mayo de 2012

6a entrada: Project Work, de les millors experiències educatives.

Agafo el telèfon i marco el seu número. Si? Diguim?. Sóc la Sònia, et trucava per si podia passar a buscar el projecte del qual et vaig parlar l'altre dia. La veu que se sentia a l'altre punta del cable telefònic era de la Mar, la meva professora d'anglès de l'ESO. Hi ha professores que et marquen, ella és una d'elles. Vaig passar a buscar els dossiers i CDs que ella tenia del projecte que vam fer en anglès. La primera part que es feia a l'institut es titulava Teenagers yesterday and teenagers today. When our parents were our age i era un treball basat a fer una comparativa dels joves d'avui en dia i dels joves de fa un temps (els nostres pares, vaja). Era un treball que ja havien començat a fer les promocions abans que la nostra i que nosaltres vam acabar. No cal dir que la feina de la professora va ser crucial.

Així doncs, tinc a les mans dos dossiers força gruixuts. El primer són el conjunt d'activitats que vam fer els alumnes al llarg de tres cursos de l'ESO (imatge de la dreta); des d'entrevistes, contextos històrics i jocs fins a l'evolució de les músiques i vídeos sobre temes de joves. Aquell projecte havia costat anys, mesos i dies de dedicació. L'altre dossier es va elaborar després d'haver aconseguit la beca i haver anat de viatge a Anglaterra, en forma de memòria. De manera que el viatge era per anar-ho a passar bé, però al mateix temps per aprendre molt i apropar-nos a la cultura anglesa.

A l'informe del curs hi he trobat escrita l'essència d'aquest projecte: 
"Quan vàrem començar a pensar i parlar sobre el projecte, el tema de l’adolescència va sortir de manera molt espontània, en part perquè amb els nostres alumnes hem vist i treballat vídeos sobre joves de parla anglesa i aleshores vam creure que seria interessant conèixer de prop com són, com viuen els adolescents del país anglès en la realitat, i centrar així la memòria del treball comparant la vida dels joves en els dos països." 
I més avall, s'explicitaven els objectius del Project Work, d'entre els quals trobo interessant destacar: (1) treballar les habilitats d’Expressió oral i escrita incidint en la fluïdesa, l’entonació i la pronunciació, fet que donarà credibilitat a la seva representació; (2) familiaritzar-se en el procés  d’obtenció d’informació amb la seva correcta interpretació, fent un treball de recerca dels anys en què els seus pares tenien la seva edat i comparar-los amb el seu món actual.

Personalment considero que fer un Project Work és de les millors maneres d'aprendre. Es treballa amb uns objectius concrets, per la qual cosa aprens de temes de la vida, i mitjançant una llengua estrangera, fet gràcies al qual millores el teu nivell lingüístic.

És interessant veure que els alumnes, al final del projecte vam donar unes opinions generals, unes de les quals eren: "I have practiced a lot the language and I have learnt a lot of things about our parents' lives and way of living", "I thing that working in groups is really nice, because we laughed a lot and because we learn from each other" o "Definetely, this project is an experience to be repeated and recommended". Amb això crec que no hi ha dubte de si ens va agradar o no treballar en aquest projecte.

You can teach a student a lesson a day; but if you teach him to learn by creating curiosity, he will continue the learning process as long as he lives. (Clay P. Bedford)

5 comentarios:

  1. Sònia, trobo interessantíssim aquest projecte! a mi també m'hagués agradat fer-ne un. I et volia preguntar si vau treballar en grups reduïts? o bé, individualment i després o posaveu en comú? Quina enveja (sana)!

    ResponderEliminar
  2. Me sumo a la envidia de Anna! Parece un proyecto de lo más estimulante, que además parece dar espacio al nivel de cada uno, ¿o me equivoco? Es decir, que como eráis un grupo os ayudabais mutuamente y lo que no sabía hacer uno lo podía complementar otra persona? Y con viaje final! Si no es un método con zanahoria este no sé cuál llega a serlo!

    ResponderEliminar
  3. Anna, gràcies pel comentari! La veritat és que si que és molt interessant, si! Doncs treballàvem de tota manera, individualment, en grups i tota la classe. Individualment per aportar opinions personals o per redactar algunes notícies; en grups per fer apartats del projecte i tota la classe per fer gravacions o coses així. En tinc records borrosos, però sé que treballàvem de maneres molt diferents.

    Anita, gracias a ti también! Pues si! Al trabajar toda la clase en lo mismo hacía que el que no sabía tanto ayudara al otro y de forma desinteresada. La verdad es que el viaje fue lo mejor de todo :)

    ResponderEliminar
  4. M'ha encantat aquesta entrada! Gràcies per haver explicat una mica més el Project que vau fer. A mi, com a la resta, també m'hagués agradat fer això... suposo que molts dels meus profes no s'ho van ni plantejar perquè van pensar que ens revolucionaríem massa i els seria massa difícil controlar-nos... Només vaig tenir l'oportunitat de fer una cosa similar en els "crèdits de síntesi", que duraven tota una setmana, i fèiem projectes de l'estil en català (però no era tan divertit com ho presentes). La veritat és que has tingut sort de tenir profes amb idees noves i ganes de treballar dinàmicament. Dit això, et volia preguntar si us van deixar escollir el tema. He intuït que ja us venia donat perquè seguíeu el que havien començat els alumnes dels anys anteriors, és així? De totes maneres, crec que el tema que vau treballar és molt interessant i a mi m'hagués agradat fer!

    ResponderEliminar
  5. Mireia! Gràcies per l'entrada! Doncs la veritat és que el tema, com tu dius, ja ens venia donat perquè hi van treballar els d'altres cursos. Jo també vaig fer crèdits de síntesi, però és cert que aquest Project Work va durar més i el vaig trobar més profitós :)

    ResponderEliminar